7. mai 2011

Hai ved Spindsodden

Hvem tenkte vel at hai skulle bli det store tema da Otto og jeg bestemte oss for å dykke i Farsund sammen med Svein.
Da båten til Svein bare bare kan ta to dykkere og vi var tre, måtte det bli et dykk fra land. Svein mente vi kunne få et fint naturdykk ved Spindsodden, ved Farsundsbroa. Her skulle det være kråkeboller, fisk, krabber osv. Gode fotomuligheter for meg, med andre ord. Men kan ikke huske at hai ble nevnt. Ikke engang i en bisetning. Heretter vil jeg nok kalle plassen for "haiodden".



Vi fikk et utrolig bra dykk, litt utenom det vanlige. Det var mange flotte store kråkeboller, store sjøstjerner og krabber.


Kråkebolle


                                      

Krinakrabbe  (trollhummer)


På rundt 24 meter pekte plutselig Svein mot en stor stein. Jaha, hva var det som var så viktig med den? Da Otto også pekte og gjorde tegn om at jeg skulle ta bilde, måtte det jo være noe der på steinen. Da jeg svømte litt nærmere så jeg det lå en hai, en pigghå, på toppen av denne store steinen. Det rare var at den bare lå der. Normalt er de redde for dykkere. Det viste seg at den hadde satt seg fast i noe gammelt garn. Flaks for den at vi svømte forbi. Takk og lov for at jeg hadde fotoapparatet jeg kunne "gjemme" meg bak. De to andre fikk lov til å være redningsmenn.
Etter litt om og men fikk haien heldigvis en lykkelig slutt på fangenskapet, og den svømte lykkelig avsted.
Otto og jeg fikk sett vår første hai under et dykk, og Svein fikk nytt kallenavn, "the talking machine". Dette var en opplevelse som ikke blir glemt med det første.



Best å være våken. Den prøvde å bite.

Endelig, fri




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar